Racing
CITROËN DS3 WRC

 

 

 


CITROËN RACINGS NYE TRUMFKORT I RALLY-VM



Citroën DS3 WRC har med sin hompakte, dynamiske og aggressive linje klare vinner-ambisjoner som også kommcr til uttrykk i bilens brede skjermer, støtfangere med nytt design og awrodynamiske lister.

Chassiset er konstruert med utgangspunkt i karosseriet. men har gått gjennom en rekke endringer for å passe til firehjulsdrevet transmisjon og McPherson-hjuloppheng. Sikkerhet for fører og kartleser ivaretas med en sikkerhetsbue som er med på å øke bilens stabilitet og stivhet.

Sammenlignet med forrige generasjon World Rally Cars, har endringer i årets regelverk medført en liten revolusjon under panseret. Citroën DS3 WRC har firesylindret turbomotor med direkte innsprøyting på 1600 cc. Det er første gang direkte innsprøytning tas i bruk på dette nivået, og det åpner for nye muligheter i utviklingen av konkurransemotorer, spesielt i forhold til drivstofforbruk. Motoren er i sin helhet designet og produsert av Citroën Racing og har 300 hk.

Seksgirs sekvensiell girkasse fra Sadev er koblet til mekaniske differensial-veksler toran og bak. Fra nå av er det ikke lenger tillatt med halvautomatisk betjening og midt-differensial. I og med innføringen av disse begrensningene har ingeniørene fra Citroën Racing og Sadev finpusset hver eneste detalj på bilen for å få maksimalt ut av ytelse og kapasitet.

Elektronikken i DS3 WRC er et resultat av alt arbeidet som ble lagt ned i utvikling av systemet i C4 WRC. Flerkanals kabelsystem, styringsbokser og regulerings-komponenter er alle utviklet av Citroën Racing. FIA har fatt oppgitt kildekoden til det interne datasystemet og har også tilgang til data inn-
samlings-systemet for motor og karosseri.

Citroën Racing er bevisste på at sikkerheten alltid kan bli bedre, og ingeniørene har derfor jobbet for å øke både sikkerhet og komfort til fører og kartleser utover de krav som er nedfelt i regelverket. Citroen Racing har for eksempel utviklet sitt eget bøttesete.

Den kompakte formen på DS3 WRC gir fører og kartleser svært god oversikt over veien. En LCD-skjerm som er plassert bak rattet.viser viktig informasjon som turtall. valgt gir osv. Efter grundige studier ble girspak og håndbrems plassert så tett opptil rattet som mulig. Kartleseren, som er plassert litt lavere enn sjåføren for å sikre optimalt tyngdepunkt, har sin egen skjerm festet til mellom-aksel tunnelen.