TEMA :
BHP (PHC) - hydraulikkens efterfølger
 
     
 

Citroën begynte med hydraulisk fjæring allerede i 1954, et system utviklet av ingeniør Paul Magès (1908-1999).
Han visste at myk fjæring ga dårlige veiegenskaper, og at en rigid fjæring var ubehagelig. Magès fikk idéen om at hvis avfjæringen ikke var konstant, men en variabel, kunne den være hardere ved høye hastigheter og mykere ved lavere hastigheter.

Hydraulisk system ble første gang lansert på Traction, og ett år senere, i 1955, kunne også DS-modellen briljere
med dette systemet au Salon de Paris.

Den 1. juni 2017 rullet imidlertid den siste bilen med hydraulisk fjæring ut fra Citroëns fabrikker. Det var en C5 XTR.

 

 
 

DEN NYE TID

Vi formoder at krav til uniformering av understell hos PSA har fremprovosert avviklingen av dette unike systemet.
I allefall er epoken over, men fortvil ikke - Citroën fornekter seg ikke :

Citroëns kjennemerke på komfort er i denne nye tiden ivaretatt av "BHP":

Butées Hydrauliques Progressives™

eller som vi liker å si det på nynorsk:

Progressive Hydraulic Cushions (PHC)

Fjæring med "Butées Hydrauliques Progressives™ " eller progressive hydrauliske stoppere filtrerer ut og absorberer
ujevnheter i veibanen og gir en følelse av å “fly” over underlaget.

Samtidig har bilen beholdt en utmerket karosseristabilitet og matchende dynamiske egenskaper.

BHP ble først innført på Citroën Cactus, dernest på C5 Aircross.

 

I ekte Citroën-stil videreutvikles komforten kontinuerlig for å finne enda bedre løsninger.

Det nyutviklede fjæringssystemet i nye Citroën C4 Cactus er merket alene om i verden, og det gir optimal kjørekomfort.

Denne innovasjonen gjør bilen i stand til å filtrere og absorbere både store deformasjoner og små uregelmessigheter i veibanen.
Dette gir føreren følelsen av å sveve, samtidig som man er sikret et uvanlig godt veigrep og glimrende dynamikk.
(Leveres dog ikke med motoren PureTech 82).

 

 
 

Ved stor kompresjon og utfjæring reduserer de hydrauliske endestoppene hastigheten på bevegelsen for
å unngå harde slag og at bilen gynger.

Ved lett kompresjon og utfjæring skaper disse endestoppene en «flygende teppe»-følelse ved
å absorbere ujevnheter i veibanen.


 
 

Prinsippet er enkelt:
Mens tradisjonell fjæring består av en støtdemper, en fjær og en mekanisk stopper,
består Citroëns nye fjæringssystem i tillegg av to hydrauliske stoppere,
den ene for kompresjon og den andre for dekompresjon.

De mest innbitte tilhengere av hydraulikk skriker jo over at Citroën nå har kastet over bord
60 års oppbygging av merkevaren. Men, BHP fungerer faktisk fantastisk bra og ivaretar
Citroëns varemerke på komfort.

Til den gruppen entusiaster er det derfor all grunn til å understreke,
at Citroën fortsatt skiller seg vesentlig fra andre bilmerker på fjæringskomfort.

Kom til oss og prøv - du vil bli overrasket!

 

 
 


Citroën Cactus

Nouvelle C4 Cactus fait souffler un vent de fraîcheur et d’originalité
sur le segment des berlines compactes